بَاب
فِي
السُّرُجِ
فِي
الْمَسَاجِدِ
14. Mescidlerde Kandil
Yakmak
حَدَّثَنَا
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا مِسْكِينٌ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ عَبْدِ
الْعَزِيزِ
عَنْ زِيَادِ
بْنِ أَبِي
سَوْدَةَ عَنْ
مَيْمُونَةَ
مَوْلَاةِ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّهَا
قَالَتْ يَا رَسُولَ
اللَّهِ
أَفْتِنَا
فِي بَيْتِ
الْمَقْدِسِ
فَقَالَ
ائْتُوهُ
فَصَلُّوا
فِيهِ
وَكَانَتْ
الْبِلَادُ
إِذْ ذَاكَ
حَرْبًا
فَإِنْ لَمْ
تَأْتُوهُ
وَتُصَلُّوا
فِيهِ
فَابْعَثُوا
بِزَيْتٍ
يُسْرَجُ فِي
قَنَادِيلِهِ
Nebi (S.A.V.)'in
azatlısı Meymune r.anha'dan, nakledildiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)’e: Beyt-i Makdis'de (namaz kılmanın hükmünü) bize beyan et, dedi.
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Oraya gidiniz ve orada namaz kılınız" buyurdu. O zaman Beyt-i Makdis'te savaş vardı
(Efendimiz devamla): "Eğer oraya gidemez ve orada namaz kılamazsanız,
kandillerinde yakılmak üzere zeytin yağı gönderiniz" buyurdu.
Diğer tahric: İbn
Mace, İkame; Ahmed b. Hanbel, VI, 463.
AÇIKLAMA: Meymune r.a. Sa'd'ın kızıdır. Hz. Nebi
(S.A.V.)in hizmetçisi idi. İbn Reslan, Meymune'nin Ebu Davud'da dört rivayeti
olduğunu söylemiştir. Ayrıca, Tirmizi, Nesai ve İbn Mace'de de rivayetleri
bulunmaktadır. (Bilgi için bk. lbnu'l-Esir, Üsdu'l-ğabe, VII, 275; ibn Hacer,
el-İsabe, IV, 413 - 414.
Beytü'l-Makdis,
Kudüs'teki Mescidü'l-Aksa'dır. Mescid-i Aksa müslümanların ilk kıblesidir.
Bölge olarak da bütün semavi dinlerin
kudsiyetinde birleştikleri bir yerdir.
İsra
ve Mi'rac mu'cizesinden sonra Nebi (S.A.V.) 18 ay Mekke'de 18 ay da Medine'de
Mescid-i Aksa'yı kıble ittihaz etmiştir.
Daha
sonra kıble Mekke'ye çevrilmiş, hatta Resulullah ile birlikte bütün
müslümanlar kıblenin Mekke'ye tahvilini bekledikleri emrin namaz esnasında
kendilerine iletilmesinden sonra Kabe'ye yönelmelerinin gerçekleştiği mescid’e
"Mescidü'l-Kıbleteyn" denilmektedir.
Kıblenin
tahvilinden sonra Mescid-i Aksa'da namaz kılınıp kılınmaya-cağı sorusuna
karşılık Resulüllah (S.A.V.): "Oraya gidiniz ve namaz kılınız"
buyurmuştur.
İbn
Mace'nin rivayetinde, Orası mahşer ve menşer yeridir, gidin ve orada namaz
kılın zira orada kılınan bir namaz başka yerlerde (Mekke ve Medine hariç)
kılınan bin namaz gibidir, buyurmaları Mescid-i Aksa'nın kudsiyeti-ne
işarettir. Yalnız buradaki emir nebd içindir.
Meymune,
(r.a.) Mescid-i Aksa'ya kadar gidip orada namaz kılmanın fazileti haiz olup
olmayacağını anlamak için Resulullah (S.A.V.)dan fetva istemiş, Hz. Nebi de oraya
gidip namaz kılmayı tavsiye etmiştir. Ancak o zaman bu bölgede müslümanlarla
müşrikler arasında savaş olduğu ve müslümanların oraya girmesi mümkün olmadığı
için, Mescid-i Aksa'nın kandillerine konulmak üzere zeytin yağı gönderilmesini
tavsiye etmiştir. Kudüs Hz. Ömer devrinde fethedilmiştir. Hz. Nebiin bu emri
vücub için değil cevaza işarettir.
Bazı Hükümler
1.
Beyt-i Makdis faziletli bir mekandır.
2.
Mescıd-i Aksa ya ibadet için gitmek ve orada namaz kılmak matluptur.
3.
Caminin ışıklandırılmasına iştirak menduptur.
4.
Bir mescidde kılınan namaz, ecir bakımından diğerlerinden farklı olabilir.